Stosując właściwą dietę, samokontrolę glikemii i – jeżeli jest to potrzebne – leczenie insuliną, ważne jest, abyś zwracała uwagę na przyrost masy ciała w ciąży. Tabele pomogą Tobie Twojemu lekarzowi obserwować, czy przyrost masy ciała jest prawidłowy. Poproś swojego lekarza o obliczenie Twojego BMI (Body Mass Index)* sprzed ciąży i na tej podstawie wybierz właściwą dla siebie tabelę.
Zgodnie z przypisanymi do tabeli informacjami obserwuj swoją masę ciała. Zaleca się ważenie na czczo rano, bez ubrania, co tydzień i nanoszenie wartości na właściwą dla Ciebie tabelę.
Przyrost masy ciała w pierwszym trymestrze ciąży niezależnie od BMI wynosi 0,5–2 kg. W II i III trymestrze ciąży tempo przyrostu Twojej masy ciała zależy od tego, jakie miałaś BMI przed ciążą.
Przyrost masy ciała w II i III trymestrze dla:
Przykład: masa ciała 55 kg, wzrost 1,70 m BMI 19
Źródła:
Institut of Medicine (IOM). Weight gain during pregnancy: Reexamining the guidelines. Washington, DC: The National Academies Press 2009. Wg dr. med. Helmuta Kleinwechtera.
Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2021. Diabetologia Praktyczna 2021. tom 7, nr 1.
Opracowanie powstało i jest spójne z elementem programu edukacyjnego „Słodkie Mamy”: Książeczka samokontroli dla kobiet z cukrzycą ciążową. Autorzy opracowania: dr n. med. Barbara Katra, Klinika Chorób Metabolicznych Szpital Uniwersytecki w Krakowie; prof. dr hab. n. med. Maciej Małecki, Katedra i Klinika Chorob Metabolicznych, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum; prof. dr hab. n. med. Ewa Wender-Ożegowska Klinika Położnictwa i Chorób Kobiecych, Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu
Ascensia, logo Ascensia Diabetes Care, Contour, MICROLET, Glucofacts, No Coding logo i Second Chance są znakami towarowymi i / lub zastrzeżonymi znakami towarowymi Ascensia Diabetes Care Holdings AG.
Apple i logo Apple są znakami towarowymi firmy Apple Inc., zarejestrowanymi w USA i innych krajach. App Store jest znakiem usługowym Apple Inc. Google Play i logo Google Play są znakami towarowymi firmy Google Inc. Znak słowny Bluetooth® i logo są zarejestrowanymi znakami towarowymi firmy Bluetooth SIG, Inc., a używane są przez Ascensia Diabetes Care na podstawie licencji. Wszystkie inne znaki towarowe są własnością ich właścicieli.